Topp tur til Dyna 1212 m.o.h.

Dyna runden 19 kmBilde av Løype på Dyna

Dette er favoritt-turen, høydepunktet på turen til Myking. Dette er en helt fantastisk tur i fint vær.
Start: Gå ut av gårdstunet og ca. 50 m opp veien til venstre.
Følg løypa til venstre, langs gjerdet bak fjellstuen. Fortsett rett frem i de første to løypekryssene. I Y-krysset tar du høyre løype (Dyna 6 km). Det er en lang stigning opp til Svartevann. Følg løypa rundt Svartevann, med flott utsikt til Skogshorn. Her møter du en scooterløype. Fortsett den maskinpreparerte løypa oppover mot Dyna. I det neste løypekrysset tar du til høyre. Herfra er det 2 km opp til Dyna. Den siste kilometeren har to bratte stigninger, men de er hele turen verdt, når du står på toppen av Dyna. Kjør ned samme vei som dere kom opp. I  krysset følg løypen til Bilde av LØype mot Dyna med Janhøyre ned mot Holmevann.
Ved enden av den lange nedoverbakken til Holmevann,* tar du til venstre og følger løypa rett frem tilbake til Fagerhøy.

* Alternativ tur hjem: Ta til høyre og følg løypa motsatt vei rundt Holmevann. Følg løypa rett frem og i de to neste kryssene ta til venstre opp til Grønhovdhøgda. På toppen tar du til venstre og nytter turen ned gjennom myr og skog. I bunnen av bakken tar du til vestre og følger løypa ca. 1 km oppover til neste kryss. Ta så til høyre, og dere er tilbake på løypa til Fagerhøy.

TIPS

Fra Dyna ser dere, Golsfjellet, Skogshorn, Hemsedalsfjella, Reinskarvet, Hallingskarvet, Hardangerjøkulen, Hallingnatten og Nesbyen Alpinsenter.
I vindstille vær, spis nistepakken ved bordet på Dyna. Er det litt vind, blir det fort kaldt på Dyna. Stopp enten i toppen av den lange stigningen opp mot Svartevann eller på veien ned mot Holmevann.

Den alternative veien hjem er like lang som den andre, men den har to stigninger og en nedfart mer.
Vi anbefaler å medbring et løypekart, da dette bare er en fortegnet oversikt.