Olfisken - Grønhovd

OLFISKEN - GRØNHOVD 19 km

Dette er fin tur om det er litt blåst i høyden.
Start: Gå ut av gårdstunet og ca. 50 m opp veien til venstre.
Følg løypen til venstre, langs gjerdet bak fjellstuen. Fortsett rett frem i de første to løypekryss. I Y-krysset tar du venstre løype (Dyna 7,5 km). Svag stigning opp til Holmevatn. Holmevatn har flere båthuse, og et av dem ligger mellom løypen og vannet, dette er et fint sted å gjøre et stopp.
Følg løypen halvt rundt vannet. Ta til høyre i krysset skiltet med Olfisken. Følge denne løype ca. 2,5 km og slutt av med en lang nedfart, vær OBS, i bunnen av bakken kommer et løypekryss, gå rett frem ( ikke av til høyre). Løypen har en lite men lang stigning langs Olfisken. Når løypen begynner å gå nedover mot Grønhovd etter ca. 2 km, følg løypen rett frem - skilt til Homlevatn (ikke ta av mot høyre skilt til Grønhovd) Løypen tar skarpt av oppover og til venstre før bommen ved Grønhovd.
Løypen går opp på vestre siden av hytte feltet på Grønhovd. Dere går oppover litt under 1 km og så ned mot Holmevatn. I krysset ved Holmevatn ta av til høyre og følg løypen til toppen av Ranten’s alpinbakke.
Her er en utrolig fin utsikt til Nesbyen Alpinsenter, Mykingsjøen og nedover mott Holmevatn. Ta til venstre på toppen (skilt mott Fagerhøy og Myking), løypen går nedover i ca 2 km. En lang men enkel og flott nedfart. I bunnen ta til venstre og følg løypen opp mott Myking og ved 0,5 km skiltet til Fagerhøy ta til høyre, og dere kommer tilbake ad løypen bak fjellstuen.