Såtenatten rundt

Såtenatten rundt 29 km

Dette er en fin heldags tur med oppstigninger og deilige lange enkle nedoverbakker.
Start: Gå ut gårdstunet og ca. 50 m opp veien til venstre.
Følg løypen til venstre langs med gjerdet bak fjellstuen. Fortsett rett frem i de første to løypekryssene.
I Y-krysset, ta venstre løype (Dyna 7,5 km). Det er en svag stigning opp til Holmevann. Holmevann har mange båthus, og et av dem ligger mellom løypen og vannet. Dette er et fint sted å ta en pause.
Følg løypen halvveis rundt vannet. Ta til høyre i krysset skiltet til Olfisken. Følg denne løype ca. 2,5 km, som slutter med en lang nedfart. Vær oppmerksom på at det i bunnen av bakken kommer et løypekryss; ta til høyre ved skiltet til Såtenatten. Denne løype går helt til Såtenatten – med en lang stigning oppover. Fra Såtenatten går løypen nedover nesten hele veien til Grønhovd. *Rett før hyttefeltet, tar dere løypen til venstre (skiltet til Olfisken). Fortsett på den løypen som går langs vannet, til krysset skiltet med Såtenatten eller Holmevann. Da er dere tilbake og følger samme vei hjem som dere kom på vei ut.
*Alternativ tur hjem: Som er 7 km kortere: Ta til høyre inn til p-plassen ved Grønhovd krysset rett over p-plassen og gå ca. 200 m av veien, da ser dere en løype på venstre siden av veien. Følge denne løype (den krysser veien etter ca. 1,5 km) kryss veien og følg løypen videre i ca 500m og ta så til venstre, løypen krysser veien en gang til, følg løypen rett frem i neste løype kryss.
Fortsett oppover ca. 1,5 km og ta til høyre i krysset, og dere her Fagerhøy rett fremme.
Bilde av Løype bak Fagerhøy vinterBilde av Løype  mot Hallingskarvet
 Bilde av Off track Såtenatten

TIPS

I godt vær, er det fint å gå de siste 100 m til toppen av Såtenatten. Utsikten er fantastisk. Det er en kopperplate her som viser navne på fjellene omkring.

Når det blåser, er det fint å spise nistepakken i ly ved trærne til venstre for løypen like før toppen. Evt. på vei ned,  ved trærne til venstre for løypen etter den første nedoverbakke ved det lille vannet

Vi anbefaler at dere tar med et løypekart, da dette bare er en fortegnet oversikt.