Såtenatten

Ca. 3 timer  - 13 km. 960 - 1137 moh. Lett fjellterreng, lite myr og skog.

Veibeskrivelse og parkering:

Kjør ned bakken fra Fagerhøy, ta til høyre forbi butikken, Ranten og Fjellkirken. Etter ca. 4 km ender veien på Grønhovd, hvor det også er parkeringsplasser.

Merking:

Blå + Grønn maling på stein i stien. Skilt i
stikryss med anvisning til kjente steder.

Turbeskrivelse:

Start ved parkeringsplassen på Grønhovd. Følg merking og skilting vestover langs stølsvei. Ta til venstre ved veibom mot Såtestøl. Ved Såtestøl (ca 3 km) ta til venstre opp stil langs gjerde. Stien går i lett terreng før den ved foten av Såtenatten stiger mot toppen. Fra Såtenatten er det en utrolig utsikt mot Hallingskarvet, Reineskarven, Hemsedalsfjella, hele fjellpartiet i Nes Nordmark, Hardangerjøkulen og i klart vær Gaustatoppen. Gå sammen vei tilbake.

Alt 1: + 1 time

Følg stien vestover ned fra toppen av Såtenatten mot Hestehallet og Helgesettjern.Stien krysser elven etter ca. 14 km og videre gjennom bjørkeskogen mot Olsettjern vest, krysser elven ved Olsfisken vest – over myr og mot stølsvei, som følges videre til Grønhovd.

Alt 2: + 1/2 time

Gå tilbake av stien fra Såtenatten nesten helt til grusveien. Ved Såtestøl, ta til venstre å følg gjerdet. Skilt mot Olfisken. Stien er godt merket blå. Etter ca 1,5 km nedover mot Olfisken vest  krysses bekken. Følg skilt og blå merker over myr og sti til Grønhovd.

Rasteplasser:

Ved enden av grusveien ved Såtestølen.
Det lite vann ca. 1 km etter dere er gått inn på stien. Her er også fint å bade.
Toppen av Såtenatten, her er en benk, et bord og en kobberplate har inngraveret retning og stedsnavne.
Alt 1: Høyden før Helgestjern
Alt 2: Åpent lyngområde ca 1 km etter skilt mott Olfisken

Det er fine ørretvann på denne tur. Husk fiskekort, selges på fjellstua.