Topp tur til Dyna

Fra Skårsrudstølen:
Ca. 14 km  -  4 timer. 960 - 1212 moh. Lett fjellterreng, lite myr, noe skog.

Fra Fagerhøy Fjellstue:
Ca. 20 km  -  5,5 time. 990 - 1212 moh. Lett fjellterreng, noe skog og myr.

Med start fra Skårsrudstølen:

Veibeskrivelse og parkering:

Kjør mott Nesbyen etter ca 4 km ta til
venstre mot Skårsrudstølen. Følg
veien helt til enden låst veibom.
Parkeringsplass ved innerste veibom på
Skårsrudstølen.

Merking:

Blå + gul maling på stein i stien.
Skilt i stikryss med anvisning til
kjente steder.

Rasteplasser:

Fine rasteplasser ved Butten,Gamle Fjellset, Dyna,
Svartevann,Holmevassnatten og Langodden.

Turbeskrivelse fra Skårsrudstølen:

Start på Skårsrudstølen ved låst veibom og følg skilt til Dyna og Bergstien. Stien går på høyden sør for vannet Ausa,passerer sør og vest for Butten. Videre opp på Vesledyna og Dyna (1.212 moh), hvor du får en eventyrlig utsikt. (Turen kan forkortes ved å følge skilt med Rypeleggen ned fra Dyna - ca. 20 min.). Tilbaketuren ned mot Steinstølen, forbi Brisketjønn, sørenden av Svartevatn, over Holmevassnatten og ned gjennom bjerkeskogen mot Skårsrudstølen.

Turbeskrivelse fra Fagerhøy Fjellstue:

Stien starter bak fjellstua og går langs med gjerdet. (den er merket blå og hvit). Etter ca 2 km kommer du til et stikryss, hvor det holdes til venstre (det er skiltet mott Dyna til høyre - denne vei kommer dere tilbake) Fra stikrysset går stien gjennom fin bjørkeskog på god sti for så å krysse bekken ved Veslevann. Heretter går du svakt oppover langs bekken til du kommer til Holmevatn. Følg østre side av vannet, hvor stien går i lett bjørkeskog og på fjell. Før Svartevannsbekken er det et vått parti. Deretter går det svakt oppover og Svartevannsbekken krysses 2 ganger (hvis det ikke er muligt å krysse bekken, så fortset opp langs bekken, da kommer stien igjen etter et par 100 meter) til Svartevann hvor du kommer til merket stikryss. Her følges stien til venstre (merket blå og gul). Følg denne sti, ved stikryddet "Steinstølen / Rypeleggen" fortsett mot Steinstølen. Stien gå på en ås og har fritt utstyn til Dyna og Hallingskarvet. Ved Steinstølen følges stien rundt enden av Dyna. Følg "Rypeleggen" ned fra Dyna og fortsett helt til Svartevann. (Følg stien og skiltene til Skårsrudstølen (merket blå, hvit og gul). Stien gå oppover Holmevassnatten, ned gjennom lett Bjørkeskog. Nesten helt ved Skårsrudstølen, går stien fra mott "Myking" - vær obs her. Det mangler et skilt. (Merket med blå og hvit). Stien går over Langodden mellom Veslevann og Skårsrudsvatn. Følg stien tilbake til Fagerhøy.
Det er mange gode badeplasser ogfiskevann på turen. Fiskekort selges på fjellstua.